Pemergian Allahyarham Tuan Guru Nik Nik Aziz Bukan Isu Politik - Tajuddin

Saturday, February 14, 2015


Dato' Sri Tajuddin Abdul Rahman menyelar tindakan sesetengah pihak yang mempertikaikan komen-komen dan kata perhormatan yang diberikan kepada Allahyarham Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat yang meninggal dunia  12 Feb yang lalu.

Yang Amat Berhormat Dato' Seri Haji Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia sendiri mengakui Allahyarham Tuan Guru merupakan Tokoh Ulama dan pemergian Allahyarham merupakan satu kehilangan besar buat negara.

"Itu menunjukkan Dato Seri Najib berjiwa besar, walaupun Nik Aziz itu seteru politik tetapi apabila dia dah meninggal dunia  tidak perlulah kita ungkit-ungkit kisah ketika masa hidupnya, doakan yang terbaik dan ampunkan segala kesalahannya, perbezaan fahaman politik bukan alasan kita tidak boleh menghormatinya.

"Walaupun pernah menjadi seteru politik namun dia ada juga kelebihan dalam hal-hal tertentu yang tidak boleh dinafikan.


"memberi penghormatan bukan bermakna sanjungan. Ada beda yang perlu difahami oleh pemimpin dan ahli politik," kata Tajuddin

Tindakan pihak-pihak yang mempertikaikan Kerajaan apabila mengarahkan TV1 menyiarkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dan kata-kata penghormatan kepada Allahyarham adalah tidak patut dan memalukan orang Islam.

Tambah Tajuddin, orang UMNO terutamanya harus menunjukkan hati dan jiwa yang besar untuk menarik musuh politik dan golongan atas pagar menyertai UMNO.

"Kita kena tunjuk hati dan jiwa yang besar, orang yang meningal kita tidak musuhi barulah kita menunjukkan contoh yang baik," katanya lagi

Dato' Sri Tajuddin Abdul Rahman, Timbalan menteri Pertanian dan Industri Asas Tani merangkap Ahli Parlimen Pasir Salak sebelum itu menyampaikan sumbangan Bantuan Pasca Banjir kepada 226 penerima yang terlibat banjir dari dua buah kampung, masing-masing dari kampung Telok Sareh dan Kamung Empai.

Bantuan disampaikan berupa barangan keperluan asas seperti dapur gas, periuk nasi, pingan mangkuk, selimut, sejadah, dan wang tunai.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Dato' Ibrahim Katop, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak, ketua-Ketua Kampung, Pegawai JKKP dan Sukarelawan dari UiTM kampus Tapah yang membantu persiapan dan perjalanan majlis penyampaian tersebut.